Påverkar gratis e-böcker försäljningen av pappersböcker? | Åsa Schwarz

Åsa Schwarz är it-säkerhetsspecialisten och författaren som på sitt eget innovativa sätt vill ta reda på om e-boken kan bli ett hot mot pappersboken. Därför bjuder hon på sin senaste roman som e-bok, alldeles gratis. Om tre månader redovisar hon resultatet. Jag är väldigt nyfiken och deltar gärna i experimentet. Här kan du ladda ner Lust via iBooks.

 

Här är Åsas teori. Håller du med?

 

Min teori är att vi kan se fyra olika effekter när det gäller gratis e-böcker och hur de påverkar försäljningen av pappersböcker:

1. En person som redan läst boken som e-bok, vill inte köpa pappersboken. Det vill säga en negativ effekt.

2. En person som läst e-boken, köper pappersboken som present till sina vänner. Det vill säga en positiv effekt.

3. En person som läst e-boken, berättar i sociala medier och sina vänner om boken. Det vill säga en positiv effekt.

4. Flera personer börjar diskutera boken när de träffas och involverar övriga i samtalet vid t ex middagar och andra sociala sammanhang. Det är här vi hittar böckerna som når topplistan. Problemet är då att läsarna måste ha nått en kritisk massa vilket även är skillnaden från punkt 3. Frågan är om e-böcker är så spridda i Sverige att en gratisupplaga skulle kunna ge en sådan effekt?

via Påverkar gratis e-böcker försäljningen av pappersböcker? | Åsa Schwarz.

Kommentera