Referenser

Vad tycker mina lektörsklienter och coachees om mitt stöd och min respons? Hur har jag varit till hjälp? Här är några omdömen.

: : :

nastan-en-familjJag sökte en lektör med god känsla för språkets melodier och mönster, inte bara med blick för grammatik och dramaturgi. Dessutom ville jag hitta någon med erfarenhet av människans psyke, känslor och beteenden, eftersom sådant spelar stor roll i min roman ”Nästan en familj”.

På nätet hade jag sett några av Anna-Carins kortare texter och inlägg, som jag gillade skarpt. När det dessutom visade sig att hon har en passande bakgrund för att begrunda och kommentera mina huvudpersoner på djupet blev jag både tacksam och glad. Nu skulle jag få veta om det psykologiska var trovärdigt nog.

Utöver det förväntade och proffsiga utlåtandet kring grammatiken, dramaturgin och handlingen fick jag veta hur Anna-Carin upplevde och resonerade kring mina huvudpersoners tankar, känslor och beteenden. Utlåtandet fick mig att våga lita på känslan kring det psykologiska – jag var rätt ute! Jag fick också veta att jag borde tänka på hur jag återkopplar vissa händelser eller detaljer så att det inte dröjer alltför länge mellan sådant som hör ihop. Läsaren vill känna sig smart. Dessutom kunde jag höja trovärdigheten genom att förändra ett par saker.

Jag hade mycket nytta av Anna-Carins utlåtande trots att jag bara plockade ut vissa delar, hoppade över andra och läste det övriga som intressanta alternativ. Hon är en lektör som jag gärna rekommenderar.

/Eva-Lena Bjarneborg, lektörsklient 2016

: : :

Omslag framsida hordegardJag som debutant är mycket glad över att jag träffade rätt direkt gällande lektör. AC Collin är fantastisk. När jag fick mitt utlåtande öppnades en helt ny värld, det var omvälvande för mig som aldrig gått någon skrivarkurs.

AC gick in i mitt manus på djupet och efter det skulle jag bestiga ett berg. Jag kände ett ansvar att utveckla min text men det var inga tunga känslor, utan snarare en bävan i kombination med stor skaparlust. Utlåtandet var inte gjort på löpande band, det var skrivet med en djup och effektiv konstnärlighet. AC är träffsäker, hon är dessutom generös och trygg i sitt arbete vilket var bra för både mig och min bok.

/Magnus Hördegård, musiker, kompositör, författare, lektörsklient 2015

: : :

tredje-principenJag anlitade Anna-Carin för en lektörsläsning av ett manus som på många sätt kändes färdigt. Jag hade redan låtit många kloka personer läsa det. Men läsningarna hade lett till omfattande förändringar och jag kände att jag behövde någon utomstående som granskade manuset. Jag hade till slut arbetat så mycket med texten att jag hade blivit blind för dess problem (och för den delen dess förtjänster).
 
När utlåtandet kom var det en högtidsstund. Jag blev otroligt upplyft av hur Anna-Carin inte bara läst och bedömt min text, utan satt sig in i karaktärer och teman på ett mycket insiktsfullt sätt. Hon visade med sin analys hur mina karaktärer framstår för läsaren och det gav mig mycket stöd när det gäller hur de kan utvecklas i följande böcker, och hur jag kan tydliggöra dem i det manus som jag fått bedömt. Hennes analys gav mig inspiration och nya tankar om mitt skrivande som jag tror att jag kommer att ha med mig under lång tid.
 
Stilen i utlåtandet var väldigt personlig, men åsikterna vilade på en stabil grund av både psykologi och litteraturvetenskap. Inget löst tyckande, utan mycket väl underbyggt och lätt att ta till sig.
 
Jag uppskattade att Anna-Carin engagerade sig i manuset, och fanns tillgänglig för diskussion av de frågor som uppkommit när jag läste hennes utlåtande. Det positiva som hon lyfte stärkte mig och kommer att vara viktigt för mig när jag vänder mig till förlag med ett manus som jag nu tycker har blivit ännu mer färdigt tack vare lektörsutlåtandet. 

/Anna Jakobsson Lund, lektörsklient 2013

: : :

oskulden-som-fick-nogMitt och Anna-Carins samarbete inleddes 2009 då jag fick henne som handledare när jag gick på skrivarlinjen på Sörängens folkhögskola. Till en början var det läskigt att någon skulle lusläsa mina texter, men AC:s varma hand gjorde mig genast väldigt trygg. Vi har hållit kontakten sedan dess och även om jag haft kontakt med flera andra kvalificerade yrkesmänniskor både före och efter vårt samarbete inleddes så är det en självklarhet för mig att vända mig till AC när jag är i störst behov av vägledning. Under mitt arbete med min debutroman har hon varit en suverän guide till nya litterära vägar och hon har givit mig oanade krafter. Jag har försökt lista ut vad hemligheten är och jag tror det är hennes utbildning i psykosyntesterapi, hon ser inte bara texten utan hon ser även människan bakom. Jag kan verkligen rekommendera AC som lots för både nybörjare och mer erfarna skrivare. Jag garanterar att ni inte kommer ångra er.

/Calle Abrahamsson, coachee 2009 –

Jag har sagt att jag ska äta upp mina kurbitsmålade träskor om inte Calle blir publicerad, förr eller senare. Hans berättarröst behövs. Kom ihåg var du läste det först.

Uppdatering juni 2015: Jag slipper äta upp mina kurbitsmålade träskor! >>

: : :

500px_Blandverk_7352-1-145x216Jag skrev i 18 år – ingen utgivning. Jag engagerade AC som lektör – efter 2,5 år kom den första boken ut. Att det tog så lång tid berodde nog mer på förlagens ledtider än AC:s förmåga att vrida till mitt skrivande så att det var nåt att ha.

Nu till frågan: behöver du i själva verket veta mer? J Okej då. Det AC gav mig var det som saknades – feedback. Att skriva utan professionell feedback är lite som att skjuta pilar i rymden. Man har ingen aning om vart de tar vägen. Svart, tomt och faktiskt lite kallt. Man skjuter och skjuter och så skjuter man lite till och när absolut ingenting händer får man lust att slänga sig framför tåget. Eller så ringer man AC. När goda vänner imponerat försäkrade att det jag gjorde var fullkomligt underbaaart, sa hon som det var: ”Du har nånting här, men du behöver bli bättre.” Dessutom sa hon på vad.

En detalj jag minns är den här: ”I vems huvud är du nu? Vill du berätta den här scenen ur person A:s, B:s eller C:s perspektiv? Det här är ju ett enda virrvarr.” Festligt nog hade tanken aldrig slagit mig. I mitt eget huvud var ju allt så tydligt. Men jag fick inte bara feedback. När jag inte fattade vad jag skulle göra av en viss scen, eller karaktär eller idé så sa hon: testa det här och se om det funkar.  

Vilken feedback just Du skulle få vet jag inte – bara att den kommer att göra nytta. På riktigt.

Jag tillhör inte författareliten i Sverige, men min tredje bok kommer ut nu i höst. De båda första har sålt bra tycker man på förlaget (Forma). Just nu skriver jag på den fjärde. Utan AC hade det helt enkelt inte blivit av. Missförstå mig nu inte – familjen, främst min Maria, peppade och visade att de trodde på mig. Men att ge konstruktiv kritik på en berättelse som i mitt fall kunde vara uppåt 500 sidor lång kräver kompetens. Och den har AC.

/Thomas Erikson, lektörsklient 2008

Thomas Erikson är egen företagare, managementkonsult, beteendevetare och coach. Trots det behövde han en egen coach. För att leva sin dröm, att bli författare. Utgiven på Damm Förlag.

thomaserikson.com

: : :

kristallappleOm du vill ha torra och opersonliga kommentarer ska du inte vända dig till AC.
Tvärtom så är AC’s respons som ett uppfriskande vårregn. Det jag upplevde när jag fick responsen av mitt senaste manus var att hon inte hade något negativt att säga om det. På liknande sätt som att man först inte känner av att vårregnet väter ner kläderna, utan man bara njuter av att det är så uppfriskande.

Det tog ett tag innan jag upptäckte den kritiska delen av responsen – att jag faktiskt blivit blöt också. Kritiken var befogad och jag är tacksam över att AC förmedlade den på ett så livgivande och samtidigt omtänksamt sätt. Hon fick mig att vilja kämpa, ännu mera, för att genomföra mitt projekt. Jag är ett stort tack skyldig till AC – för det 100 % engagemanget och för att jag är där jag är idag.

/Ebba Range, lektörsklient 2012

Ebba debuterar med Kristalläpple på Litet förlag hösten 2013

: : :

i-fyra-par-skorJag är mycket nöjd med AC:s lektörsläsning av mitt manus. Det är uppenbart att hon lagt ner mycket tid och omsorg på att läsa det noggrant, och hennes utlåtande var betydligt mer omfattande än jag hade förväntat mig. Form, karaktärer, perspektiv, gestaltning, dialog, tema, berättarröst och orkestrering kommenterades ingående. Hon är en mycket uppmärksam läsare, lyhörd och ifrågasättande, men samtidigt ödmjuk. Responsen var mycket givande, både uppmuntrande och konstruktiv. Och den hjälpte mig att omarbeta manuset igen med nya ögon.

Varmt tack AC för att du bidrog till att göra det möjligt!

/Detta Prada, lektörsklient 2010

Dettas manus blev till slut en roman med namnet I fyra par skor” och gavs ut på Mimer förlag år 2012 >>

: : :

9789197881814_200x_morkersikt-annorlunda-sagor-om-kaos”Kontakten med AC och hennes arbete med mina olika vildvuxna manus, var en av de mest givande upplevelserna i mitt skrivande. Jag trasslar ju ännu runt i min linda, men jag vågar påstå att ingen person, inkluderat min svenskafröken från högstadiet, har inspirerat mig mer eller lärt mig mer än AC. Sakligt, grundligt, uppmuntrande och pedagogiskt. När jag summerar mina olika utgifter för det gågna året inser jag att ingen utgift var så väl värd sina pengar som fakturorna från AC! Notera att undertecknad inkluderat samtliga krogkvitton i denna utvärdering. Slutligen; AC fick mig att våga fortsätta skriva när jag hade byrålådan öppen för arkivering.”

/Johannes Källström, lektörsklient 2008

Johannes Källström är utgiven på Massolit förlag.
Novellsamlingen ”Mörkersikt” är en omtumlande läsupplevelse >>

: : :

”AC kan konsten att ställa de rätta frågorna, sådana som får mig att komma tillbaka till min text med fräscha infallsvinklar, ny inspiration och en oemotståndlig skrivlust. Hon är knivskarp, prestigelös och stundtals befriande galen. Garanterat ett lyft för ditt skrivande!”

/Elisabeth Lahti, coachee Sitges 2008

Elisabeth driver reklambyrån Strange Ways och studerar litteraturvetenskap. Just nu skriver hon en C-uppsats om apokalypsen.
Hennes e-novell ”Tornet i Puijo” är bara början. Läs! >>

: : :

”Vi satt i en villa i Spanien. Ljuset var en aning dämpat i rummet, men ute sken solen. Hämmad är ordet för hur jag kände mig: vill skriva, vill säga saker — men vem skulle bry sig. ”Skriv utan att lyfta pennan” sa AC med allvarlig blick. Jag vägrade. Fast det sa jag inte. Nu har det gått ett halvår. Mycket har hänt och det mesta är glömt. Det där korta ögonblicket den där eftermiddagen högt uppe på ett berg med Medelhavet utanför har dock legat och gnagt, och alltså stannat kvar. Inte lyfta pennan! Ja, va fan! Har hon sagt det så. Det blev drygt 7 000 bokstäver utan en enda återblick. I vanliga fall skriver jag inte ens en mening utan att läsa den och ändra. När jag så småningom ändå lyfte pennan var det spännande att läsa något som faktiskt blivit en hel historia och som jag inte hade riktig kontroll över. Jorå, lite tempus, stavfel, några strykningar — men jag hade nog inte kunnat skriva detta med min vanliga kritiska eftertanke.

Det var läskigt att knuffa bort den griniga gubben på axeln, men jag är glad för att jag gjorde det. Nu återstår bara att kasta ut honom ur huset.”

/Göran Jonsson, coachee Sitges 2008

Göran har örnblick och det är ett av skälen till att jag ofta rekommenderar honom för redaktörsuppdrag. Hans berättarröst skulle göra Slas grön av avund.
Läs hans e-novell ”Maggan och Rosita gör revolution” >>

: : :

Ett så tummat, fläckat och begagnat dokument, som utskriften av ditt lektörsomdöme, har väl sällan skådats! (Jag skulle nästa vilja spara det som ett tidsdokument: ”från den tidiga Vera Dettmann”!!!)  Det är understruket och överstruket i olika neonfärger, kommenterat i kanterna, tillägg, utropstecken, frågetecken (många, alla uträtade nu), pilar hit och dit, nya sidhänvisningar eftersom manussidorna ändrades, och somligt helt oläsligt – hoppas det inte var ngt viktigt. Med andra ord; jag har haft stor användning av din utförliga och omfattande respons. Och jag kommer att använda den igen i sommar, då jag ska ta långledigt och ”inte göra nåt”, dvs. inte resa bort mer än nga dar i sänder. Bara skriva, skriva, skriva.

/Vera Dettman, lektörsklient 2009

: : :

”Några underbara dagar i Sevilla, gav du respons på ‘Snö en solig juninatt.’ Du gav mig nya idéer och infallsvinklar, som jag har haft nytta av. Där jag kört fast, gjorde du mig uppmärksam på att jag kunde göra si eller så istället. Du lyssnade alltid uppmärksamt, och var väl förberedd. Framförallt var du hela tiden positiv och peppade mig! Det känns som om jag VET hur jag ska gå vidare.”

/ Maria Burman, coachee i Sevilla 2008

: : :

”Collin is fast and furious! With A-C språkdraget fullt påslaget! Fick ovärderlig o snabb hjälp. Med personlig touch dessutom. Kunnig, effektiv o begriplig. Collin – the best a man can get :-)!”

/Björn Calander, lektörsklient 2008

: : :

”Jag har haft stor nytta av din hjälp, ditt arbete som författarcoach under veckan i Sevilla, 2008. Det kändes som att jag utvecklades både som skribent och som människa under våra samtal i Sevilla. Det kanske inte är så konstigt förstås, eftersom du både är utbildad skrivarpedagog och psykosyntesterapeut.  🙂 Tack Anna-Carin!”

/Annika Eliasson, coachee Sevilla 2008

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara